Heat maps

Strava dieťatka po prvom roku života

Strava dieťatka po prvom roku života

Strava dieťatka po prvom roku života.

 

Každá z nás pozná tú formulku – po roku už môže všetko. Ja mám na to trošku iný názor a bola by som rada, keby si tento článok prečítalo čo najviac mamičiek.

Dieťatko dozrieva každým dňom, rovnako ako trávenie, dozrievajú aj jeho vnútorné orgány. Po čase je schopné tráviť potravu a zužitkovávať jej jednotlivé zložky oveľa lepšie, ako to bolo tie prvé mesiace zavádzania príkrmov. Nečudujte sa preto, keď dieťatko už papá menšie porcie, je to totiž úplne prirodzený vývoj, pretože už ani toľko  nepriberá, ani skokovo nerastie. Po prvom roku života je skutočne len málo potravín, ktoré by dieťa skutočne jesť nemalo.

Hríby

Vyprážané jedlo

Údeniny

Syry s modrou plesňou

Bryndzu

Arašidy

Ja by som toho ale pridala asi omnoho viacej. Sladené detské nápoje by do jedálnička dieťaťa nemali patriť asi nikdy. Nezabúdajte, že minimum tekutín na deň je vo veku nad 1 rok 90ml/1kg váhy a to aj mimo letných mesiacov. Biely cukor a biela múka v strave dieťaťa nemá čo hladať. Nahrádzame melasou, stéviou, agave a javorovým sirupom či hnedým cukrom. Všetko lepšie, ako rafinovaný biely. Lepok nie častejšie ako raz denne, predsalen vieme, čo to v črevách spôsobuje – a to aj u nie celiatikov. Rovnako velmi opatrnne s citrusmi, nielen alergické reakcie, ale aj vela kyslosti sa môže prejaviť hnačkou či kyslým močom, ktorý teraz v lete môže podráždiť zadoček v plienke a spôsobiť ukážkovú dermatitídu. Mimo sezónne striekané dovážané ovocie nie je výhra – radšej zamraziť či pozavárať v sezóne. Výrobky z kravského mlieka áno, ale s čo najvyšším obsahom tuku, dieťa ho na rast potrebuje, tvoria sa neurónové prepojenia v mozgu. Odtučnené varianty nie sú zdravé a prínosné asi pre nikoho. Maslo len to klasické alebo orechové, žiadne umelé náhrady. Kravské mlieko na pitie radšej nahradte rastlinnými mliekami. Obličky Vašeho dieťaťa budú za túto alternatívu ďakovať. Dieťa môže po roku s mierou konzumovať väčšinu korenín. Vyhýbame sa pálivej paprike, čiernemu koreniu, oreganu, chili a škoricu len velmi s mierou.  Jedálniček dieťaťa má byť čo najpestrejší, mliečko postupne ide do úzadia a nastupuje klasická strava.

Nezabúdajte, že v tomto veku zakladá dieťa svoje stravovacie návyky, ktoré ho budú sprevádzať celý život. Dbajte na to, aby ste jedli spoločne. Nájdite si čas a prisadnite si k dieťaťu. Dieťatko už prisuňte k dospeláckemu stolu. Dovolte mu trénovať lyžičkou a vidličkou. Neporiadok bude – ale tie úspechy stoja za to! Buďte dieťatku príkladom a jedzte rovnako zdravo ako ono. Kilečká pôjdu dolu, budete sa cítiť lepšie a ak si na zdravú stravu zvykne celá rodina, vyhnete sa v budúcnosti vela problémom. Nepočúvajte kamarátky, ktoré Vám tvrdia, že on také nezje a on také vyžaduje. Dieťa nevyžaduje a ani nevyberá, vy ako matky ponúkate.Dieťatko do dvoch rokov vytvorí všetky svoje tukové bunky, založia sa mu preferencie v chutiach. Ak bude v tomto veku mať na vrch sladké – viete, čo bude nasledovať do budúcna. 

Nedajte sa popliesť a nenechajte si do toho od nikoho rozprávať. Vaše dieťa je len Vaša zodpovednosť. Nikto po alergologiach a po lekároch s Vašim dieťaťom behať nebude, len vy. Urobte maximum pre dobrý základ.  Strava je to najdôležitejšie, čo Vaše dieťa v tomto veku okrem Vašej lásky dostáva. Nájdite si na to čas, venujte sa tomu. Dieťa jedlom budujete a je veľký rozdiel, z čoho dieťa rastie.