Heat maps

Quinoa

Quinoa
Quinoa: Quinoa (kínva), po slovensky mrlík čilský, botanicky patrí medzi rastliny z rovnakej skupiny ako špenát a cvikla, ale my ju budeme považovať za pseudoobilninu, ktorá neobsahuje lepok. Z nutričného hľadiska je to veľmi ušlachtilá plodina. Zrniečka quinoy majú vysoký obsah bielkovín, až 14g na 100g suchej váhy, pričom sú zastúpené všetky esenciálne aminokyseliny v správnom pomere pre ľudské telo. Preto sa označuje za jedlo budúcnosti. Takisto má veľmi malý sklon pôsobiť alergizujúco a je ľahko stráviteľná, takže je to ideálna potravina pri zavázdaní prvých príkrmov batoliat. Je bohatá na prvky ako horčík, zinok a železo a vitamíny skupiny B ako tiamín, riboflavín, vitamín B6 a kyselina listová. Veľmi významnou zložkou quinoy sú flavonoidy kvercetín a kaempferol, ktoré majú silné antioxidačné a protizápalové účinky. Výskumníci sa domnievajú, že tieto antioxidanty sú také silné, že pri jej varení nedochádza k znehodnoteniu (oxidácii) omega 3 mastných kyselín, ktoré sú v zrniečkach zastúpené. Takže uvarená quinoa je minimálne rovnako zdravá ako surová. Quinou sa odporúča pred varením niekoľkokrát prepláchnuť v studenej vode, aby sa odstránili saponíny, látky, ktoré môžu spôsobiť horkú chuť pokrmu. Je ale možné, že kúpite quinou, ktorá preplach nebude potrebovať, stačí iba vyskúšať.