Heat maps

Ryža

Ryža
Ryža siata je základnou potravinou pre polovicu ľudstva, 4 miliardy ľudí ju každodenne konzumujú po celom svete. Existuje asi 8000 druhov ryže a asi 90% všetkej ryže sa vypestuje v Ázii. Je to bezlepková obilnina, ktorá je výborným zdrojom mangánu, dobrým zdrojom selénu, horčíka, fosforu, medi a vitamínu B3 (niacínu) a obsahuje vlákninu. Selén, nachádzajúci sa v ryži, je významným prvkom, ktorý pomáha zabezpečovať metabolizmus hormónov šťítnej žľazy a s vitamínom E sa spolupodieľa na antioxidačnom systéme človeka. Mastné kyseliny ryže efektívne znižujú zlý LDL cholesterol. Ryža je vhodná pri prevencii srdcovocievnych ochorení, zmierňuje migrény, astmatické a reumatické symptómy. Je v tom ale jeden háčik. Aby mala ryža všetky tieto blahodárne účinky, musí byť celozrnná. Vymielaním obalov ryže sa z nej odstráni takmer 70-90 % všetkých vitamínov a 50% minerálov, všetka vláknina a esenciálne mastné kyseliny a ostane len pekne vybrúsený rafinovaný škrob s nízkym obsahom bielkovín. Takže s chuťou do hnedej ryže. Odporúča sa skladovať ju v dobre uzavretej nádobe, aby sa predišlo oxidácii mastných kyselín. Takto si udrží trvanlivosť 6 mesiacov. Hnedá ryža sa varí asi trikrát dlhšie, ako biela, potrebuje aj viac vody. Pred varením je vhodné ju viackrát prepláchnuť, kým voda nie je číra. Po uvarení sa ryža, ktorá sa nebude hneď konzumovať, musí dať čo najskôr do chladu, aby sa zabránilo množeniu choroboplodných zárodkov, lebo k tomu je veľmi náchylná. Preto sa odporúča nevariť ryžu do zásoby. Tzv. parboiled ryža je hnedá ryža, ktorá bola pred olúpaním pliev namáčaná, parená a sušená. Tento spôsob spracovania zabezpečí čiastočné vstrebanie niektorých vitamínov a minerálov a ryža sa aj rýchlejšie uvarí a nelepí sa.

L.M.